dimarts, 13 de gener de 2015

Entrevista al periodista Afshin Berahmand: 'sentir-se espanyol també significa ser anti-català,i ho vaig comprendre al 100%'

Entrevista amb Afshin Berahmand, periodista kurd resident a Dinamarca que està preparant un article sobre la independència català. Afshin ha demanat KurdisCat les nostres opinions perquè està escrivint un article per a un diari danès sobre el dret a la independència de Catalunya. Li preguntem també sobre les seves opinions personals, Catalunya i, per descomptat, el Kurdistan.

 

De quina part del Kurdistan ets?
Vaig néixer a l'Iran, el que em fa oficialment un kurd iranià. No obstant això, en créixer a Dinamarca em va fer perdre la meva campana "iranianitat". Em sento kurd i només kurd en aquest sentit.

Viatges al teu país?
Mai he estat a l'Iran perquè els membres de la meva família són refugiats polítics, de manera que quan vaig a Kurdistan hi he d'anar a les parts a l'Iraq o Turquia. La meva ciutat favorita és Amed / Diyarbakir.

És difícil per tu viure amb dues identitats o no?
No tinc cap problema amb la identitat, sóc kurda, danès, europeu, d'Orient Mitjà, i jo no em molesta no tenir un país, només es tracta de que que no vull ser iranià o turc o àrab perquè no sóc res d'això .

 
Pots explicar la teva experiència personal de ser kurd però vivint a Europa?
Sóc més europeu que res. Europeu, kurd, danès potser, però no iranià. També veig Diyarbakir (Amed en kurd) a Turquia o en Arbela, a l'Iraq, com el meu propi país d'origen històric. Estic trist que hi hagi tanta reticència cap a la gent de l'Orient Mitjà a Europa. Nosaltres no som els mateixos. Hi ha problemes dins de les comunitats d'immigrants, però al meu entendre, són més problemes socioeconòmics que religiosos, per exemple. I kurds, turcs, àrabs, perses, àrabs, fins i tot de diferents països no són el mateix, així que no haurien de ser culpats per una cosa que molts àrabs fan i que els kurds no ho fan, o també a l'inrevés.


Quines perspectives, possibles, veus pel Kurdistan? Podria acabar l'interminable sofriment d'aquest país?
Doncs , en un món de fantasia e1 Kurdistan independent resoldria moltes coses, però no totes. Sota el meu punt de vista potser el Kurdistan iraquià i sirià pot esdevenir un estat, i els kurds turcs poden formar una mena d'autogovern.
Durant la dècada de 1800 el moviment nacionalista kurd tenia dues fraccions, una proposta-iraniana amb un país amb igualtat entre totes les persones indo-iranies, kurds, perses, lur, balutxis i altres grups a l'Iran modern, però els perses van fer que tot allò iranià fos persa, molt semblant als espanyols. Diuen que som tots espanyols o iranians però tot és castellà o persa.

Com et vas assabentar de Catalunya i quina és la seva opinió del seu propi procés?
En realitat sabia de Catalunya a través de la qüestió basca. Tinc alguns amics bascos i em vam introduir als problemes d'Espanya, em van agradar les obres de Pau Casals i més tard vaig llegir llibres i documentals sobre la identitat catalana. Vaig sentir que podia relacionar-me, tenir un cor càlid, tant cap al poble català com pell poble basc, la cultura i els idiomes. Un artista català em va dir que sentir-se com espanyol també significava ser anti-català, i ho vaig comprendre al 100%.
Pel que fa a la independència catalana, subratllo el fet que cap govern hauria de no permetre a la gent a expressar la seva lliure voluntat. Si el 80% vol la independència, el govern central ha d'escoltar la seva gent si vol ser percebut com a autoritat legítima. També crec que és possible fer activisme a la UE en aquest sentit i s'entendrà.

Estem plenament compromesos en la solidaritat entre Catalunya i el Kurdistan, en quina direcció creus que seria millor expressar aquesta solidaritat?
Tenim dos països molt rics pel que fa a la Catalunya espanyola i el Kurdistan iraquià. Espero que les dues regions desenvoluparan llaços forts, a través de l'esport, els negocis, la cultura i les relacions polítiques. També mostrar al món que cristians i musulmans poden sentir-se com germans i germanes. Jo mateix estic en el meu últim any a l'escola de dret i vaig treballar per al Ministeri danès d'Afers Exteriors, a les Nacions Unides a Nova York. Allà em vaig adonar que no hi ha una plataforma internacional de drets humans per discutir les qüestions relatives a situacions com la nostra. Hi hauria d'haver fòrums com aquests ja que tots dos governs, de Catalunya i del Kurdistan, haurien de finançar beques per als joves que volen educar-se i desenvolupar la doctrina de l'autodeterminació. Això seria el millor en proporcionar arguments legals per la nostra llibertat de poder triar la nostra identitat política .

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada